7 Φεβρουαρίου, 2019
13 Οκτωβρίου, 2021
18 Ιανουαρίου, 2023
26 Φεβρουαρίου, 2024
19Ιούλιος
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ &
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΩΣ
ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΤΑΧ. Δ/ΝΣΗ: Μπουμπουλίνας 20-22
ΤΑΧ. ΚΩΔΙΚΑΣ: 106 82 ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ: 213 1322 528, -851
Email: [email protected]
ΘΕΜΑ: ΕΠΙΚΑΙΡΟΠOΙΗΜΕΝΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΖΩΝΤΑΝΩΝ
ΘΕΑΜΑΤΩΝ, ΑΚΡΟΑΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΣΕ
ΑΝΟΙΚΤΟΥΣ (ΥΠΑΙΘΡΙΟΥΣ) ΧΩΡΟΥΣ
Σχετ:
[α] Το απόσπασμα πρακτικού της 213ης συνεδρίασης (07.05.2021) της Εθνικής
Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19.
[β] Το απόσπασμα πρακτικού της 220ής συνεδρίασης (09.06.2021) της Εθνικής
Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19.
[γ] Το απόσπασμα πρακτικού της 221ης συνεδρίασης (17.06.2021) της Εθνικής
Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19.
[δ] Η Κοινή Υπουργική Απόφαση υπ. αριθμ. Δ1α/Γ.Π.οικ.38197 (ΦΕΚ 2660/Β΄/18.06.2021)
Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας και παρέχει οδηγίες για την
ασφαλή διεξαγωγή ζωντανών θεαμάτων, ακροαμάτων και λοιπών παραστατικών
τεχνών σε ανοικτούς (υπαίθριους) χώρους με αποκλειστικά καθήμενους θεατές.
α) Χώροι
καθήμενους και όχι όρθιους θεατές/ακροατές και θα πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα
σε όλη την διάρκεια του θεάματος – ακροάματος ώστε οι θεατές/ακροατές να
παραμένουν στις θέσεις τους.
θεαμάτων/ακροαμάτων διαμορφώνεται ως ακολούθως:
75% πληρότητα για χώρους χωρητικότητας έως 1.000 θέσεων
70% πληρότητα για χώρους χωρητικότητας έως 5.000 θέσεων
65% πληρότητα για χώρους χωρητικότητας έως 15.000 θέσεων
Σε ανοικτούς (υπαίθριους) χώρους διεξαγωγής θεαμάτων/ακροαμάτων
χωρητικότητας άνω των 15.000 θέσεων το ανώτατο όριο θεατών/ακροατών ορίζεται
στα 10.000 άτομα.
Τα ως άνω αφορούν μόνο καθήμενους και όχι ορθίους.
καθήμενους. Υποχρεωτική τοποθέτηση ατόμων που προσέρχονται μαζί στις θέσεις
καθημένων μεταξύ των οποίων δεν μεσολαβεί κενός χώρος/κενή θέση. Άτομα τα
οποία δεν έχουν προσέλθει μαζί, δεν θα πρέπει να τοποθετούνται σε θέσεις χωρίς
κενό μεταξύ τους.
του χώρου.
και της πρώτης σειράς θεατών/ακροατών. Εάν αυτό δεν είναι εφικτό, θα πρέπει να
τοποθετηθεί διαχωριστικό από ακρυλικό (plexiglas) ύψους τουλάχιστον δύο (2)
μέτρων μεταξύ σκηνής και θεατών/ακροατών με σημείο εκκίνησης μέτρησης το
επίπεδο της σκηνής.
να ορίσουν τον μέγιστο αριθμό θεατών/ακροατών που μπορούν να διαχειριστούν με
ασφάλεια, μεριμνώντας για την επάρκεια ταξιθετών/ταξιθετριών βάσει του χώρου.
Οι διοργανωτές των εκδηλώσεων και οι υπεύθυνοι των χώρων οφείλουν να τους
προετοιμάσουν και να τους διαμορφώσουν καταλλήλως καθώς και να εκπαιδεύσουν
το εργαζόμενο προσωπικό με τρόπο που θα διασφαλίζει την ομαλή λειτουργία και
θα προστατεύει τους εργαζόμενους και τους θεατές/ακροατές κατά τη παραμονή
τους σε αυτούς σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα.
θέσεις τους και η τήρηση κανόνων στην προσέλευση και την αποχώρησή τους.
οποίο να είναι διαθέσιμο.
τρόπο.
εκδήλωσης (π.χ. ανά σειρά).
έναρξης της επόμενης έτσι ώστε να μπορούν να αποχωρήσουν οι θεατές/ακροατές
της πρώτης και να εισέλθουν οι θεατές/ακροατές της δεύτερης χωρίς να
συμπέσουν και χωρίς να παρατηρείται συνωστισμός στους κοινόχρηστους χώρους.
Έτσι θα υπάρχει και επαρκής χρόνος για απολύμανση και καλό αερισμό μεταξύ
παραστάσεων/δράσεων.
χρήση.
τις εισόδους και εξόδους.
προκειμένου να μην δημιουργείται συνωστισμός και οι θεατές/ακροατές να μπορούν
να κατευθύνονται προς αυτό σε διαφορετικούς χρόνους κατά τη διάρκεια
παραμονής τους. Θα πρέπει να τηρούνται όλα τα απαραίτητα μέτρα, αποστάσεις
1,5 μέτρου στην ουρά, διαθέσιμα αντισηπτικά και να υπάρχει μονοδρόμηση της
ροής προς και από το κυλικείο/bar. Προτείνεται η περισχοίνιση, όπου είναι εφικτό,
προκειμένου να διασφαλίζει την ομαλή ροή του κοινού. Το προσωπικό θα πρέπει να
φορά γάντια και προστατευτική μη ιατρική μάσκα, ενώ ενθαρρύνονται οι ανέπαφες
συναλλαγές.
ολιγόλεπτες παύσεις για τεχνικούς λόγους, κατά τη διάρκεια των οποίων οι
θεατές/ακροατές οφείλουν να παραμείνουν στα καθίσματά τους. Οι διοργανωτές θα
πρέπει να έχουν λάβει κάθε απαραίτητο οργανωτικό μέτρο ώστε τυχόν ανάγκη των
θεατών/ακροατών για μετακίνηση (π.χ. τουαλέτα) να επιτρέπεται μόνο κατ’
εξαίρεση και μόνο κατά τρόπο οργανωμένο χωρίς να δημιουργούνται συνθήκες
συνωστισμού σε κανέναν χώρο.
Οι θεατές/ακροατές θα πρέπει να οδηγούνται άμεσα στα καθίσματά τους.
κλιματιστικά ανοικτού κυκλώματος. Όπου είναι εφικτό συστήνεται ο φυσικός
αερισμός του χώρου.
και 1 μέρος χλωρίνης, πριν και μετά από κάθε παράσταση. Αυτό ισχύει και για τους
χώρους υγιεινής. Για επιφάνειες που είναι πιθανό να καταστραφούν από τη χρήση
υποχλωριώδους νατρίου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί αιθανόλη συγκέντρωσης 70%.
Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δίνεται σε επιφάνειες που αγγίζονται συχνά όπως
πόμολα, διακόπτες, κουπαστές κ.ο.κ.
o Καλό αερισμό
o Κλειστό καπάκι λεκάνης πριν χρησιμοποιηθεί το καζανάκι
o Η χρήση χάρτινων ή πλαστικών καλυμμάτων λεκάνης μίας χρήσης είναι
επιθυμητή.
o Τρεχούμενο νερό και εφοδιασμός με σαπούνι, χάρτινες χειροπετσέτες,
ποδοκίνητο δοχείο απορριμμάτων
o Όπου είναι εφικτό να χρησιμοποιείται εξοπλισμός με φωτοκύτταρο ή με
διακόπτη ποδιού (π.χ. για τη βρύση, το σαπούνι).
o Να μην χρησιμοποιείται μηχάνημα για στέγνωμα των χεριών.
o Η ουρά στους χώρους υγιεινής θα πρέπει να αποφεύγεται μέσω της λήψης
και εφαρμογής κατάλληλων οργανωτικών μέτρων, αλλά στις όλως
εξαιρετικές περιπτώσεις που τυχόν καταστεί αναπόφευκτη η δημιουργία
ουράς θα πρέπει να τηρούνται αποστάσεις 1,5 μέτρου.
o Σε περίπτωση που νιπτήρες έχουν να χρησιμοποιηθούν πολύ καιρό
συστήνεται να τρέξει ζεστό νερό για 5 λεπτά πριν από την πρώτη χρήση.
o Τα ντους σε καμαρίνια/αποδυτήρια δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται.
ρούχων να γίνονται μόνο όποτε είναι απολύτως αναγκαίο. Σε περίπτωση που ο
χώρος δεν επαρκεί για όλους θα πρέπει είτε να χρησιμοποιείται εκ περιτροπής ή να
χρησιμοποιηθούν άλλοι διαθέσιμοι χώροι ως επιπλέον αποδυτήρια/καμαρίνια. Τα
προσωπικά ρούχα των συντελεστών θα πρέπει να φυλάσσονται κλεισμένα. Τα
καμαρίνια θα πρέπει να αερίζονται επαρκώς.
β) Διεξαγωγή θεαμάτων/ακροαμάτων
ισχύει η υποχρέωση διενέργειας μοριακού έλεγχου ή ταχείας δοκιμασίας
αντιγόνου (rapid-test) ή αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self-test) πριν την παράσταση,
συναυλία ή εκδήλωση.
η ελάχιστη δυνατή σωματική επαφή μεταξύ τους. Εάν αυτή επιβάλλεται για
καλλιτεχνικούς λόγους, θα πρέπει να προβλέπεται απολύμανση των χεριών με
αντισηπτικό αλκοολούχο διάλυμα πριν και μετά. Καλό θα είναι να αποφεύγονται
σκηνές όπου ένας συντελεστής αγγίζει το πρόσωπο άλλου.
άλλες εκδηλώσεις επισημαίνεται ότι:
o Τα μέλη της χορωδίας θα πρέπει να τηρούν απόσταση ενάμιση (1,5) μέτρου
μεταξύ τους και να χρησιμοποιούν μη ιατρική μάσκα όσο δεν τραγουδούν.
o Συστήνεται η χρήση πυκνωτικών μικροφώνων, όπου είναι εφικτό.
τους, με υποχρεωτική χρήση μάσκας και χρησιμοποιώντας ο καθένας το δικό του
αναλόγιο.
τηρούν απόσταση δύο (2) μέτρων, ενώ για τα χάλκινα πνευστά, προκειμένου να
παγιδεύεται και το αεροζόλ του ιού, προτείνεται η χρήση ειδικού υφάσματος
τύπου μεταξωτού πυκνής πλέξης ή διαφανούς προστατευτικού υλικού που να
καλύπτει την καμπάνα (bell). Όλος ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείται θα πρέπει
πριν τοποθετηθεί στον χώρο να έχει απολυμανθεί με τον ενδεικνυόμενο από τον
κατασκευαστή τρόπο. Επίσης, θα πρέπει να γίνεται σχολαστικός καθαρισμός και
απολύμανση των τυμπάνων βάσει των οδηγιών του κατασκευαστή.
o Θα πρέπει να χρησιμοποιούνται από τους καλλιτέχνες που τα φορούν μόνο
και οι καλλιτέχνες να ντύνονται μόνοι τους.
o Τα προσωπικά ρούχα θα πρέπει να φυλάσσονται κλεισμένα και τα κοστούμια
θα πρέπει να φυλάσσονται σε ξεχωριστά καλύμματα.
o Τα κοστούμια θα πρέπει να καθαρίζονται με ατμό πριν και μετά τη χρήση,
ειδικά σε περίπτωση διπλής διανομής όπου μπορεί να χρησιμοποιηθούν από
περισσότερα του ενός ατόμου.
o Οι εργαζόμενοι στα κοστούμια, στις κομμώσεις κ.λπ. θα πρέπει να έχουν και
αυτοί επαρκή χώρο εργασίας, ώστε να μπορεί να εφαρμοστεί η απόσταση
του 1,5 μέτρου.
o Ιδανικά οι καλλιτέχνες θα πρέπει να επιμελούνται μόνοι τους το μακιγιάζ
τους. Σε περίπτωση που αυτό δεν είναι εφικτό, το μακιγιάζ θα πρέπει να
γίνεται με τη χρήση προσωπικού σετ για κάθε καλλιτέχνη, τηρώντας
παράλληλα τις οδηγίες ατομικής ασφάλειας. Ο σταθμός του μακιγιάζ πρέπει
να καθαρίζεται μετά από κάθε χρήση. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να είναι
μακριά το ένα σετ από το άλλο. Πρακτικά τίποτα να μην είναι κοινό.
o Ιδανικά ούτε τα είδη κομμωτηρίου θα πρέπει να είναι κοινά.
o Οι επαγγελματίες κομμωτές, μακιγιέρ, ενδυματολόγοι κ.λπ. θα πρέπει να
φορούν υποχρεωτικά γάντια (που θα αλλάζουν για κάθε διαφορετικό
καλλιτέχνη) και μη ιατρική μάσκα κάθε φορά που επιμελούνται την εμφάνιση
ενός καλλιτέχνη. Σε περίπτωση που ο καλλιτέχνης επιλέξει να επιμεληθεί
μόνος του την εμφάνισή του, θα έχουν συμβουλευτικό ρόλο, τηρώντας τις
αποστάσεις.
γ) Κοινό
της εκδήλωσης, από την προσέλευση έως και την αποχώρηση, και σε όλους τους
χώρους. O διοργανωτής οφείλει να λάβει τα κατάλληλα οργανωτικά μέτρα, ώστε οι
θεατές να κατευθύνονται άμεσα εντός του χώρου και να τοποθετούνται στις
θέσεις τους, έτσι ώστε να αποφεύγεται η συγκέντρωση σε οποιονδήποτε χώρο.
Επίσης θα πρέπει να απευθύνονται διαρκείς συστάσεις για τήρηση αποστάσεων και
χρήση μάσκας.
διάλυμα (70%), το οποίο θα πρέπει να μπορούν να βρίσκουν ευχερώς διαθέσιμο
κατά την είσοδό τους στον χώρο.
έξοδό του από το χώρο της εκδήλωσης με επαρκείς υπηρεσίες ταξιθεσίας.
μέτρου. Προτείνεται η σταδιακή είσοδος και έξοδος ανά σειρά, με τον
υποχρεωτικό συντονισμό της ροής από ταξιθέτες/ταξιθέτριες, και ιδανικά η
σταδιακή προσέλευση και αποχώρηση του κοινού ώστε να μην δημιουργούνται
μεγάλες ουρές. Οι θύρες εισόδου και εξόδου των θεατών/ακροατών στους χώρους
των εκδηλώσεων θα πρέπει να είναι διαφορετικές, όπου αυτό είναι εφικτό.
σε ουρά του κοινού, τόσο κατά την είσοδο και έξοδο στον χώρο της εκδήλωσης
όσο και σε άλλες πιθανές ροές (π.χ. από τον χώρο στάθμευσης).
συνωστισμός, όσο και για να εξοικονομείται χρόνος για την απολύμανση και τον
καθαρισμό του χώρου. Επίσης, δεν επιτρέπεται συγκέντρωση κοινού σε
οποιοδήποτε σημείο του χώρου καθώς και η πρόσβαση του κοινού στα καμαρίνια.
▪ Υποχρεωτική χρήση ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
▪ Ανέπαφος έλεγχος εισιτηρίων (με scanner)
▪ Τοποθέτηση χωρισμάτων σε ταμεία και γκισέ. Στα ταμεία θα πρέπει να
αποφεύγεται η πρόκληση ουράς μέσω της λήψης και εφαρμογής κατάλληλων
οργανωτικών μέτρων (π.χ. ενημέρωση του κοινού για προσέλευση
τουλάχιστον 1 ώρα προ της έναρξης του θεάματος), αλλά στις όλως
εξαιρετικές περιπτώσεις που τυχόν καταστεί αναπόφευκτη η δημιουργία
ουράς θα πρέπει να τηρούνται αποστάσεις 1,5 μέτρου.
▪ Ανέπαφες συναλλαγές όπου απαιτούνται (χρήση POS)
ατομικά μπουκάλια κ.ο.κ θα πρέπει να απορρίπτονται σε ειδικές στεγανές
συσκευασίες.
δ) Ασφάλεια εργαζομένων
πρέπει να χρησιμοποιούν υποχρεωτικά προστατευτική μη ιατρική μάσκα, καθώς και
γάντια, όπου κρίνεται απαραίτητο (π.χ. κυλικεία, καθαριότητα). Όλος ο εξοπλισμός
που χρησιμοποιείται θα πρέπει πριν τοποθετηθεί στον χώρο να έχει απολυμανθεί με
τον ενδεικνυόμενο από τον κατασκευαστή τρόπο.
πρέπει να τοποθετούνται σε πλαστικές σακούλες, να πλένονται στους 60ο βαθμούς
και να σιδερώνονται.
ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.
να απομακρύνονται άμεσα από τον χώρο φορώντας οπωσδήποτε μάσκα.
Σημειώνεται ότι παράλληλα με τα ως άνω και τους εκάστοτε κανόνες που ορίζονται
δυνάμει κοινών υπουργικών αποφάσεων για τα ζητήματα αρμοδιότητας του ΥΠΠΟΑ,
εφαρμόζονται ταυτόχρονα κανόνες αποστασιοποίησης σε λοιπές δραστηριότητες και
δομές, οι οποίοι ενδέχεται να επηρεάζουν εμμέσως την διεξαγωγή του ζωντανού
θεάματος/ακροάματος.
Τα παραπάνω μέτρα είναι ενδεικτικά, δεν μπορούν να καλύψουν όλες τις πιθανές
περιπτώσεις και εφαρμόζονται παράλληλα με τα ευρύτερα μέτρα τα οποία ισχύουν. Για το
λόγο αυτό πρέπει να υπάρχει διαρκής παρακολούθηση των σχετικών εξελίξεων μέσα από
την ιστοσελίδα του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας στην διεύθυνση
https://eody.gov.gr/ καθώς και στην διεύθυνση https://covid19.gov.gr/.
Όλοι οι εμπλεκόμενοι θα πρέπει να επιδεικνύουν την απαραίτητη ατομική ευθύνη,
προστατεύοντας τον εαυτό τους και τα άλλα άτομα. Ειδικά οι υπεύθυνοι των χώρων που
πραγματοποιούνται οι εκδηλώσεις θα πρέπει να μεριμνούν για την προστασία των
εργαζομένων και των θεατών/ακροατών και να προβούν κατά την κρίση τους στην λήψη
επιπλέον μέτρων που συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες ενός χώρου ενδεχομένως απαιτούν.
Η Γενική Γραμματέας
Σύγχρονου Πολιτισμού
Ελένη Δουνδουλάκη
13 Οκτωβρίου, 2021
18 Ιανουαρίου, 2023
26 Φεβρουαρίου, 2024